MAGNAR OSLAND
Om trompeten på 1600-tallet ved det dansk-norske hoff (Carl Thrane: Fra Hofviolonernes tid 1908):
"Ved en under Frederik III arrangeret Sælhundejagt befandt de Kongelige sig tilsøs, og fra een Baad musiceredes af Kapellet, fra en anden af Hoftrompeterne. De to Korpser stode saaledes Side om Side, og hvis det første var det fineste, var det sidste det uundværligste. Trompeterne vare fra Arilds Tid nødvendige for den kongelige Glans. Deres Toner kunde kaldes hørlige Insignier for Kongemagten, de dannede en Nimbus og Viraksky, som intet andet Instrument kunde erstatte. De fulgte Kongen som en Skygge, højnede ham som Kothurner, paa hvilke han endog gik tilbords. De opfattedes i deres Grundvæsen som glædevarslende, glædebringende, og Trompeten var det uforlignelige Festinstrument, Forkynderen af det Store, Betydningsfulde, som skulde komme eller som lykkelig var fuldendt. Som det mandigste af alle Instrumenter var den viet den krigerske Helt. Den opflammede Modet, forkyndte Sejren og syntes altid at staa i Pagt med Lykken; den var den „heroiske Glædes" Tolk."
Trompeten ble brukt fra hesteryggen med pauker ved Kongens høytidelige oppdrag, ved jakt, takkesalmer, signaler (ekkoblæsen) og fanfarer fra Trompetstolen i Hoffets Riddersaler når det skulle skåles.
- Balterud 333b: Allegro for trompet og strykere Note Lydfil
Her er en samling melodier fra første halvdel av 1700-tallet arrangert for trompet og piano. Ole Aamodts håndskrevne notebok er trolig skrevet for fløyte. Anders Heyerdahl mente boka kunne tidfestes til ca 1750.
- Aamodt 013k: Menuet for trompet og piano Note Lydfil
- Aamodt 014h: Menuet for trompet og piano Note Lydfil Kilde
- Aamodt 015f: Menuet for trompet og piano Note Lydfil
- Aamodt 016m: Menuet for trompet og piano Note Lydfil
Den neste melodien er "The Prins of Denmark's March" av Jeremiah Clarke skrevet ca 1700 som en hyllest til prins Georg, sønnen til Kong Frederik III og Dronning Sophie Amalie av Danmark/Norge. Georg giftet seg med Queen Anne tidlig på 1680-tallet (Storbritanias regent 1702 - 1714).
- Aamodt 017c: Marsch for trompet og piano Note Lydfil Kilde
- Aamodt 022a: Menuet for trompet og piano Note Lydfil Kilde
Anders Heyerdahl arrangerte Paspied for piano og skriver på sin note: «Passepied oprindelig bretagnisk Skipperdans.» Heyerdahl (1832 - 1918) var komponist og folkeminnesamler i Aurskog. Nederst på denne siden er det en versjon for trompet og lite ensemble.
- Aamodt 023f: Paspied for trompet og piano Note Lydfil Kilde
Peter Bangs notebok inneholder årstallet 1679 og regnes som vår eldste håndskrevne notebok. Den første melodien har ingen tittel, men jeg har kalt den "Intro". Her er en utvidet versjon:
- Bang 001g: Intro for trompet og piano Note Lydfil Kilde
I den neste har jeg også tatt meg friheter. Den har helt sikkert blitt framført på en annen måte siden melodien opprinnelig er en salme. Nederst på denne siden er det en versjon for trompet og lite ensemble.
- Bang 003f: Nu velan for trompet og piano Note Lydfil Kilde
Og enda større friheter har jeg tatt i den neste som også finnes i en versjon for trompet og lite ensemble nederst på denne siden.
- Bang 113b: Aria for trompet og piano Note Lydfil Kilde
Litt mer tradisjonelle arrangementer, men neppe tenkt for trompet:
- Bang 140b: Menue for trompet og piano Note Lydfil
- Bang 141b: Menue for trompet og piano Note Lydfil
Den neste er her i modernisert utgave. Hans Olav Gorset skriver at det riktige navnet er Menuet d'Anjou - altså en menuett fra Anjou - et område i Frankrike som i dag stort sett faller sammen med Maine-et-Loire. Menuetten finnes i en lærebok i dans fra 1705 trykt i Glückstadt og Leipzig. Melodien finnes også i Ole Aamodts notebok. Der har den tittelen Dansche. Lydskrift kan være forvirrende...
- Bang 153g: Anshuc for trompet og piano Note Lydfil
En samling duetter der hver stemme er gjort selvstendig for å gi en god trening i samspill. Den Hertzbergske notebok inneholder melodier som kan spores tilbake til slutten av 1600-tallet. Les mer om kildene her. I alle mine arrangementer bør man vurdere forsiringene. Det kan handle om å undersøke praksis på 1700-tallet eller vurdere hva som er best for det instrumentet man spiller. Håndskriftene inneholder tegn om forsiring, men ingen detaljer om utførelse. Noteprogrammet mitt inneholder også begrensninger på dette området. Forsiringer står derfor stort sett bare markert med tr.
- Aamodt 001l: Menuet for trompetduett Note Lydfil
- Aamodt 002m: Menuet for trompetduett Note Lydfil
- Aamodt 016l: Menuet for trompetduett Note Lydfil
- Aamodt 019b: Menuet for trompetduett Note Lydfil
- Aamodt 088d: Menuet for trompetduett Note Lydfil
Øvelsesstykker for fire trompeter.
- Aamodt 085a: Menuet for trompetkvartett Note Lydfil Kilde
- Bang 001c: Intro for fire trompeter Note Lydfil Kilde
Fra Johan Jacob Rebachs duettnotebok. Han var musiker i Odense og noteboka er trolig nedskrevet 1740 - 1780. Brorens sønn, Edvard Jensen Rebach, får med seg duettboka til Arendal der han blir stadsmusikant. Han ble gift med Catharina Berg som var datter av stadsmusikant i Kristiansand Lorents Nicolaj Berg. Stadsmusikantene kom ofte fra Danmark eller Tyskland og repertoaret spredte seg til svenner, forpaktere, militærmusikere og andre spillemenn. Stadsmusikantene hadde gjerne i sine kontrakter at de skulle ha svenner og spille fra kirketårnene. Denne musikken egner seg både til undervisning og til spilling fra kirketårn. (Også versjoner for horn, baritone/trombone og messingkvintett.)
1. og 2.-stemmen kan spilles som duett.
- Rebach 001c: For fire trompeter Note Lydfil
- Rebach 002c: For fire trompeter Note Lydfil
- Rebach 003c: For fire trompeter Note Lydfil
- Rebach 004c: For fire trompeter Note Lydfil
- Rebach 005c: For fire trompeter Note Lydfil
Øvelsesstykker med selvstendige stemmer.
- Aamodt 058d: Menuet for trompet og baryton Note Lydfil Kilde
- Bang 130e: Menue for trompet og baryton Note Lydfil Kilde
- Bang 132e: Menue for trompet og baryton Note Lydfil Kilde
- Bang 133e: Menue for trompet og baryton Note Lydfil Kilde
Disse tre stykkene kan egne seg som en suite: Marchs, Aria, Menuet.
- Bang 007a: Marchs de Brandenburg for trompet, to fioliner og piano Note Lydfil Kilde
- Mestmacher 004a: Menuet for trompet, to fioliner og piano Note Lydfil Kilde
- Mestmacher 015a: Aria for trompet, to fioliner og piano Note Lydfil Kilde
Ensembelet består av klarinett, horn, tuba, to fioliner og piano. Disse tre stykkene passer som suite eller "trompetkonsert": Nu velan, Aria, Paspied.
- Aamodt 023b: Paspied for trompet og lite ensemble Note Lydfil Kilde
- Bang 003d: Nu velan - for trompet og lite ensemble Note Lydfil Kilde
- Bang 113a: Aria for trompet og lite ensemble Note Lydfil Kilde
Musikk fra det dansk-norske hoff på 1700-tallet. Midt på 1700-tallet vokste det fram en betydelig interesse for italiensk musikk og spesielt opera. I den forbindelse ble Giuseppe Sarti knyttet til hoffet en periode. Sarti har en spennende livshistorie med engasjementer over store deler av Europa. Her er litt utfordringer både for trompet og piano:
- Giuseppe Sarti: Allegro for trompet og piano - fra cembalosonate nr 1 1779 Note Lydfil
- Giuseppe Sarti: Allegro for trompet og piano - fra cembalosonate nr 3 1779 Note Lydfil
Scheibe var en meget spennende komponist som var knyttet til hoffet en periode på 1700-tallet før Sarti. Opprinnelig fra Tyskland. Her er en sats fra en cembalosonate tilrettelagt for trompet og piano:
- Johann Adolph Scheibe: Allegretto for trompet og piano - fra cembalosonate nr 1 Note Lydfil
Trompet er også med i ensemblene messingkvintett, stort ensemble og kammerorkester.
© Copyright. All Rights Reserved.